آموزش دریافت نماد الکترونیکی

آموزش دریافت اینماد (چطور اینماد بگیریم؟)

همین اول کار به شما بگویم که در روند دریافت اینماد سایت، بارها این جمله را با خودتان تکرار می‌کنید: «واقعا به دردسرش نمی‌ارزه.» اما در مقابل مزیت‌ خاص خودش را به‌همراه دارد. اگر تصمیم خودتان را گرفته‌اید، نخست باید وارد سایت اینماد شوید:

سایت اینماد

در منوی سایت، از گزینه “کسب و کارها” وارد زیرمنو “ثبت نام و ورود به پنل کاربری” شوید. در صفحه جدید، گزینه “ایجاد حساب کاربری” را انتخاب کنید.

در صفحه باز شده، نوع شخصیت را برابر با “شخصیت حقیقی” انتخاب کنید و پس از آن تمامی اطلاعات خواسته شده را به صورت دقیق تکمیل کنید. در آخر هم دو گزینه انتهای صفحه را تیک بزنید. اینها دو گزینه از شرایط دریافت اینماد هستند که در بخش قبلی به آنها اشاره کردم.

پس از این دکمه “تأیید” را بزنید و لینک ارسال شده به ایمیل خودتان را تأیید کنید. بعد از تأیید حساب، دوباره از طریق منو کسب و کارها و ورود به سامانه، با وارد کردن اطلاعات حساب کاربری‌تان، وارد سایت شوید.

داشبورد سایت اینماد

داشبورد سایت اینماد

پس از ورود به سایت، به طور خودکار وارد داشبورد سایت اینماد (تصویر بالا) می‌شوید. حالا حالاها با این صفحه کار دارید! گزینه سوم یا همان “تکمیل اطلاعات” را از داشبورد سمت راست انتخاب کنید. پس از آن دکمه “تکمیل فرم اطلاعات” را انتخاب کنید.

در این قسمت از سایت باید اطلاعاتی شخصی خود از جمله نام، کدملی، تلفن همراه و… را وارد کنید. 

و در نهایت ایمیل خودتان را ثبت کنید. دقت کنید که تمامی اطلاعات باید به صورت کاملا دقیق و صحیح ثبت شود. همینطور طبق قوانین سایت اینماد، تلفن همراهی که وارد می‌کنید باید به نام صاحب سایت و کسی که قصد دریافت اینماد را دارد، باشد.

بعد از تکمیل کردن این قسمت و تأیید آن، گزینه بارگذاری مدارک را از داشبورد سمت راست و منو تکمیل اطلاعات انتخاب کنید. در این بخش که تصویر آن را در بالا مشاهده می‌کنید، تصاویر مدارک خواسته شده (کارت ملی و تصویر صفحه اول شناسنامه خودتان) را ارسال کنید. در ضمن برای ارسال تصاویر، کافی است از آنها با استفاده از تلفن همراه‌تان عکس بگیرید.

بعد از ارسال مدارک، دوباره در منو سمت راست گزینه “احراز اطلاعات” را انتخاب و شماره تلفن خود را وارد کنید.

طبق این توضیحات، باید برای تأیید شماره تلفن همراه، کدی که به شما داده می‌شود را به شماره‌ای که در همین قسمت نوشته شده ارسال کنید. برای تأیید تلفن، در نهایت صفحه بالا برای‌تان ظاهر می‌شود.

تا اینجا نزدیک به نیمی از مسیر دریافت نماد الکترونیک را رفته‌اید. بعد از تأیید شماره تلفن ثابت و همراه و البته بعد از استراحت، در منو سمت راست به سراغ گزینه “کسب و کار” و سپس افزودن دامنه بروید.

در صفحه باز شده، تمامی اطلاعات درخواستی در قسمت “اطلاعات کسب و کار” را تکمیل کنید. (نوع فعالیت را غیر صنفی انتخاب کنید)

در ادامه همین صفحه و قسمت “اطلاعات تماس کسب و کار”، بعد از وارد کردن تلفن ثابت، پست الکترونیک و ساعت کاری، در بخش “سامانه اعتبار سنجی” گزینه را روی سامانه اعتبارسنجی شهروند قرار دهید. بعد از آن روی دکمه نارنجی رنگ کلیک کنید. با کلیک روی این دکمه به یکی از صفحات شرکت پست وارد می‌شوید. در این صفحه شما باید هزینه‌ای در حدود ۱۷ هزار تومان پرداخت کنید. این هزینه جهت ارسال یک بسته پستی حاوی دو کد برای تأیید اطلاعات مکانی شما است.

این بسته پستی باید تحویل خود شما یا یکی از بستگان درجه یک‌تان شود، پس بهتر است آدرس معتبری وارد کنید و در چند روز آینده در دسترس باشید (بسته پستی من در کمتر از ۱ هفته به دستم رسید)

با استفاده از نقشه موجود در صفحه، محل کسب و کارتان را تعیین کنید. (اگر کسب و کار شما تنها مجازی است و محل ثابتی ندارد، باید آدرس منزل خود را روی نقشه قرار دهید.)

در نهایت و در قسمت “اطلاعات جهت بررسی فرایند خرید”، یک نام کاربری یا رمز عبور مشاهده می‌کنید که باید یک اکانت با همین نام کاربری و رمز در سایت خودتان بسازید.

تأییدیه فنی برای دریافت نماد الکترونیکی سایت

قدم بعدی برای دریافت اینماد، تأییدیه فنی است. گزینه تأییدیه فنی را در زیرمنو مدیریت کسب و کار انتخاب کنید:

در صفحه باز شده چندین راه برای تایید اینکه شما صاحب و مدیر سایت هستید، وجود دارد. برای این تأییدیه، راهکارهای مختلفی مثل قرار دادن متاتگ گفته شده در head سایت، استفاده از ایمیل و… وجود دارد. 

تکمیل فرم نظرسنجی اینماد

در ادامه یک فرم نظر سنجی (داخل زیرمنو کسب و کار) در اختیار شما قرار می‌گیرد و باید اطلاعات خواسته شده را وارد کنید. 

چک لیست الزامات نماد اعتماد

بار دیگر به منوی کسب و کار و زیرمنو مدیریت کسب و کار بروید. در صفحه باز شده روی گزینه “وضعیت چک لیست کسب و کار” کلیک کنید. در این قسمت یک چک لیست بلند و بالا برای شما به نمایش در می‌آید که باید آن را تکمیل کنید. در نهایت، گزینه “ارسال جهت بررسی توسط کارشناس” را انتخاب کنید.

تأیید کارشناس ممکن است بین دو تا چند روز زمان ببرد. در صورتی که نیاز به ایجاد تغییرات دوباره در پنل اینماد و اطلاعات خود یا تغییرات در سایت خودتان داشته باشید، کارشناسان آن را در بخش زیر به شما اطلاع می‌دهند. 

اگر تمامی اطلاعات کسب و کار شما تأیید شود، باید متن تعهدنامه را مطالعه کرده و گزینه تأیید را انتخاب کنید. 

برای وارد شدن به صفحه تعهدنامه، از گزینه‌ای که در تصویر بالا مشخص کردم استفاده کنید. بعد از تأیید آن، نوبت به پرداخت هزینه دریافت اینماد می‌رسد.

هزینه گرفتن اینماد چقدر است؟

تا همین چندوقت پیش، هزینه گرفتن اینماد در نهایت چیزی حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان و آن هم برای ارائه خدمات پستی بود. اما به تازگی (حدود ۳ یا ۴ ماه) به هزینه دریافت اینماد جدا از هزینه‌های پستی، مبلغ ۱۷۵ هزار تومان هم اضافه شده است. 

یک خبر خوب: پرداخت این هزینه، برای گرفتن نماد دو ساله است در حالی که هزینه ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی سابق، برای نماد یک ساله دریافت می‌شد. بعد از پرداخت هزینه و تأیید نهایی، حالا اینماد شما آماده است!

تغییر ستاره های اینماد

احتمالا بعد از صادر شدن اینماد برای شما، نمادتان بی ستاره است. در این حالت از گزینه‌های پایین؛ گزینه تبدیل به یک ستاره را انتخاب کنید.

با گذشتن یک وقفه یک تا دو روزه، احتمالا بدون مشکل خاصی نماد شما به نماد یک ستاره تغییر می‌کند. اگر ssl سایت شما فعال باشد، دوباره از گزینه‌ای که در تصویر مشخص شده، درخواست ارتقاء نماد به دوستاره را اعلام کنید.

در ادامه توضیح کوتاهی در مورد نحوه قرار دادن نماد اعتماد در سایت به شما می‌دهم.

حالا اینماد را در سایت قرار دهید!

در ابتدا با انتخاب گزینه “دریافت کد نماد“، کدی که به شما نمایش داده می‌شود را کپی کنید. سپس، آن را در قسمت موردنیاز سایت خود، در ویرایشگر متن قرار دهید.

نسبت به سیستم مدیریت محتوای شما، ممکن است انجام این عمل کمی متفاوت باشد اما باید دقت کنید که کدها را در بخش متنی قرار ندهید و آن را به بخش کد اضافه کنید تا تصویر اینماد نمایش داده شود.

یک پیشنهاد: کد اینماد را در صفحه درباره ما قرار دهید. بعد از آن می‌توانید یک تصویر از اینماد را دانلود و در فوتر قرار دهید و آن را با استفاده از “لینک‌های لنگری” به همان بخشی که اینماد واقعی در صفحه درباره ما وجود دارد لینک کنید.

جمع‌بندی آموزش

همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردم، گرفتن اینماد یکی از حوصله سربرترین فعالیت‌هایی است که در فرآیند راه اندازی سایت و فروشگاه اینترنتی به آن برمی‌خورید. اعتماد مشتری موضوع بسیار مهمی است، اگر به آن بی توجه باشیم مطمئنا شانس موفقیت را از خودمان گرفته و دو دستی تقدیم رقیب‌هایمان کرده‌ایم.